Zamoření včelstva varoázou

Kleštík včelí (Varroa destructor) je parazitický škůdce včel. Znají ho včelaři prakticky po celým světe. Včelstvo po zamoření uhyne, jestli včelař pro ošetření včelstva nic neudělá.

Na úplné vyhubení parazita jsou krátká všechna pracovní postupy, a i všechna léčivá. Míru zamoření lze jenom

• regulovat;
  • řídit se nařízeními a doporučením veterinární správy;
  • dodržovat postupy integrované ochrany proti parazitovi.

Vývoj trubce trvá 23 dní, vývoj včely dělnice 21 dní. Delší vývoj je důvodem, proč parazit preferuje trubčí plod. Jednou z metod boje proti varoáze je lákání parazita na trubčí plod tak, aby si plod dělničí nevšímal. Ve chvíli, kdy je trubčí plod (ideálně na stavebním rámku) včelami zavíčkovaný, včelař je z úlu vyjme, vyřeže. Trubčinu je možné vyvařit na vosk, čím se zahubí parazit a také trubci. Prázdny stavební rámek včelař umísti zpátky do včelstva a proces opakuje pořád dokola.

Likvidace parazita tímto způsobem zahrnuje i včelařský pracovní postup Včelaříme jinak včelmistra Marcela Škretu. A mimochodem, nepřítomnost trubců ve společenství významně snižuje rojivou náladu včel.

Varoáza se také potlačuje a mírní chemickými léčivy. Aplikují se ve formě plastových pásků, které včelař zavěsí mezi rámky. Někdy mají podobu odparných desek, které včelař položí na loučky rámků s plodem. Doba aplikace je u různých léčiv různá, proto pečlivě čtěte přiložený návod, s léčivy je potřeba pracovat opatrně.

Doporučuje se používat léčivá dle nařízení veterinární správy. Důvodem je, že léčivá se můžou obměňovat, aby si parazit nevytvořil na léčivo rezistenci. Nedoporučujeme aplikovat léčivo v době, kdy jsou nasazeny medníky, pokud to návod doporučeného léčiva vysloveně nedovoluje.

Na závěr doporučujeme pravidelně měnit plodové rámky, protože se v nich bude usazovat reziduum z léčiv.

Zdroj:
Nepostrádatelný rádce včelaře, James E. Tew