Znečištění úlu výkaly

Podíváme se na tři nemoci, které můžou způsobit znečistění úlu výkaly včel: Zácpa včel (Májovka); Nosematóza; Úplavice.

Zácpa včel (Májovka) je způsobena nadměrnou konzumací. Zácpa postihuje na vrcholu plodování převážně mladušky ve věku 3 – 13 dní věku. Ty jsou před hlavní snůškou zesláblé a nedokáží potravu plně využít. Průběh nemoci bývá rychlý. Včely se zduřenými a plnými zadečky nejsou schopny letu a těžce se pohybují. Po vypadnutí z úlu hynou. Včely se zácpou jsou náchylné na Nosematózu.

Nemocné včely kálejí tuhé, nitkovité až několik centimetrů dlouhé výkaly žlutohnědě barvy.

Hlavní opatření proti propuknutí nemoci je v prevenci. Ta spočívá v chovu silných včelstev, umístěných na stanovišti s dostatkem kvalitního pylu a dostatkem nezávadné vody. Pokud není nezávadný zdroj vody v okolí, umístíme na stanoviště či do úlu napáječku. Při propuknutí nemoci přikrmíme včelstvo řidším cukerným roztokem, nebo pokropíme plásty v úlu vodou.

Nosematóza (Nosematosis apium) – vnitrobuněčná parazitická houba Hmyzomorka včelí (Nosema apis) vegetující v cytoplazmě včel vyvolává průjmové onemocnění dospělých včel medonosných.

Přítomnost patogenu v těle včely narušuje buňky výstelkového epitelu trávící trubice. Přes narušenou stěnu střeva a žaludku prostupují saprofytické bakterie z trávícího traktu do hemolymfy včel a způsobují sepsi až úhyn organismu. Porušené střevo tráví nedostatečně. Nestrávená a nahromaděná potrava (hlavně její bílkovinné a glycidové složky) způsobují průjem včel. Glycidy, zvláště v zimním období, enormně zatěžují výkalový vak. Nakažené včelstvo v zimě bez možnosti proletu a vyprazdňování kolabuje.

Pokud je včelstvo silné a zdravé, nemoci se ubrání. Nosematóza nejčastěji propuká na jaře, v rychle se rozvíjejících včelstvech.

Propukne-li už nemoc, je nutné desinfekcí likvidovat spory na plástech a stěnách úlu. Mrtvé včely se spálí, zásoby vytočí. Získaný med se ředí vodou v poměru 1:1 a 15 minut vaří. Takto upravený se může použít k přikrmování. Tmavé souše se vyřadí a vytaví, světlé desinfikují. Desinfekce se provádí teplem nebo parami ledové kyseliny octové. Rámky se důkladně oškrábou a ožehnou plamenem.

Včelstvo bylo možno léčit také antibiotikem Fumagilin. Přísné normy EU však zakazují užívání jakýchkoliv antibiotik k léčení hospodářských zvířat. Doplňkovým léčivem jsou též páry kyseliny mravenčí, kterými se včelstvo ošetřuje v pozdním létě proti Kleštíku včelím. Kyselina ničí spory nosemy na povrchu plástů a na stěnách úlu.

Úplavice – jedná se o nemoc postihující dospělé včely. Je způsobena:

• nevhodnou potravou včel. Medovicový med v zimních zásobách zapříčiní přeplnění výkalového vaku v období zimního klidu;
  • častým rušením včel v zimním období způsobuje rozrušení zimního chumáče s následným únikem tepla. Tento deficit pak včely nahrazují zvýšeným příjmem potravy, což má opět za následek přeplněný výkalový vak;
  • neklidem včelstva z důvodu ztráty matky – může mít stejný následek. Nemoc se projevuje neklidem zimního chumáče. Ten se rozlézá a hučí. Jednotlivé včely projevují snahu se proletět a vybíhají v zimě z úlu, před kterým následně hynou.

Pokud pootevřeme úl, ucítíme silný zápach a uvidíme pokálené rámky řídkými výkaly.

Na podzim předcházíme onemocnění krmením kvalitním cukrem, nebo do včelstva vrátíme květový med, který má menší podíl nestravitelných zbytků než med medovicový. Při vzniku průjmu odstraníme příčiny a včelstvo přendáme do čistého úlu s nezávadnými zásobami. Je vhodné přikrmení hustým teplým cukerným roztokem. Pokud včelstvo uhynulo, spálíme mrtvolky a rámky i s úlem pečlivě dezinfikujeme.

Zdroj: